Головна » Файли » Вчителям » Матеріали для інтегрованих уроків

Стаття на тему: «Інтегровані уроки у початковій школі як ефективна форма навчання молодших школярів»
17.03.2017, 23:56

Тема «Інтегровані уроки у початковій школі як ефективна форма навчання молодших школярів».

Мета : розширення і поглиблення уявленнь школярів про навколишній світ, розвиток образного та логічного мислення, творчих здібності дітей, сприяння формуванню загальнонавчальних умінь і навичок, закладення основ світогляду.

Вибір даної теми обумовлений тим, що в умовах постійного збільшення обсягів навчального матеріалу дитині дедалі складніше зібрати їх у цілісну картину. Тож на зміну урокам, на яких традиційно здебільшого переважає вивчення теоретичного матеріалу, мають прийти компетентнісно орієнтовані, що сприяють цілісному сприйняттю навчального матеріалу, формуванню системного мислення, позитивного емоційного ставлення до пізнання. Одним із ефективніших шляхів їх конструювання з урахуванням окреслених завдань є встановлення міжпредметних зв’язків – окремі короткочасні моменти включення в урок запитань і завдань з матеріалу інших навчальних предметів, що мають допоміжне значення для вивчення теми й сприяють глибшому сприйманню та осмисленню певного поняття, про що чітко вказано в додаткові до листа МОН України від 17.08.2016 № 1/9-437.

Одним із пріоритетних є діяльнісно-компетентнісний підхід, як такий, що сприяє формуванню в учнів значущих знань, умінь та навичок, які забезпечать орієнтацію в потоці інформації, що безперервно росте. А досягти цього можна використовуючи міжпредметні зв’язки.

Ідеї інтегрованого навчання сьогодні надзвичайно актуальні, оскільки сприяють успішній реалізації нових освітніх завдань: дають можливість учителеві разом із учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, досягнути формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання у висвітленні низки питань сформувати цілісну картину світу в учнів початкової школи.

Інтегрований урок вимагає від педагога ретельної підготовки, професійної майстерності та натхнення особистісного спілкування. Необхідно, щоб даний урок був єдиним цілим, мав один «колір», а не був схожий на ковдру, зшиту з клаптиків.

Враховуючи, що 2016 рік оголошено роком англійської мови в Україні, актуально на своїх уроках застосовувати метод інтегрованого навчання комбінуючи навчальні дисципліни початкової ланки з англійською мовою.

Актуально, що даний метод є успішною методичною реалізацією що передбачає досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягати життєвої цілі, творчо самоутверджуватися у різних соціальних сферах.

Інтеграція дасть можливість не тільки краще засвоїти навчальний матеріал, але і зробить урок цікавим, насиченим та різнобарвним.

Маючи досвід роботи як вчителя початкових класів, так і вчителя іноземної мови можу зауважити, що кожен з уроків у молодших школярів, можна зінтегрувати з англійською мовою, враховуючи всі труднощі, які спіткають учнів при вивченні цього предмету.

Міжпредметні зв’язки з іноземної мови дадуть можливість :

  • cтимулювати мовленнєвий та загальний розвиток дітей, підвищити загальноосвітню цінність початкового навчання, як фундамент загальної освіти;
  • позитивно впливати на розвиток психічних функцій дитини: уваги, памяті, мислення, уяви;
  • сприяти залученню дітей до культури інших народів, формуючи тим самим загальнолюдську свідомість;
  • підвищити рівень знань як з навчальних предметів, так і з іноземної мови;
  • розширити комунікативні компетентності молодших школярів.

Іноді на практиці виходить, що можна вдало і доцільно поєднати навіть зовсім непоєднувані речі. Це залежить від того, як педагог зможе «сконструювати» заняття, вибрати оптимальні форми й методи реалізації навчального матеріалу. Але ж сучасний педагог – це педагог-новатор, який має бути не тільки методично-освітченим, а і креативно-мислячим.

Проаналізувавши річне календарне планування та зіставивши матеріал навчальних програм з різних предметів я обрала можливі варіанти побудови інтегрованих уроків. Важливою умовою проведення інтегрованих занять має бути узгодження часу вивчення певних понять, оскільки зінтегровані теми у кожного предмета повинні бути в річному плануванні розміщені у невеликому часовому інтервалі одна від одної.

До інтегрованих уроків вчитель готує заздалегідь і своїх учнів, врахувавши, що вони повинні повторити, які завдання виконати. Він повинен намагатись максимально задіяти кожного, але так, щоб не перевантажити дітей.

На одному з уроків математики я запропонувала своїм учням провести математичний диктант на англійській мові. Під час такої форми контролю діти повторюють матаматичні правила, закріплюють їх, розвивають уважність, самостійність, витримку, а крім того ще й повторюють тему « The Numeral ». Таким чином третьокласники закріпили свої знання одразу в двох галузях і при цьому отримали неабияке задоволення. А для вчителя емоційний стан вихованців є важливим «каталізатором» визначення ефективності проведеного заняття. Тож я зробила висновок, що проведення усних обчислень іноземною мовою це не тільки корисно, а й цікаво.

На уроках природозавства доцільно проводити іноземною мовою практичні роботи. Цим самим ви не "навантажите» молодшого школяра темою дослідження, а навпаки приверните його увагу. Після досліду учитель може організувати бесіду чи дискусію, запропонувавши дітям висловити власну думку. В прцесі токого уроку ви зможете виявляти проблему, розробити гіпотезу, спостерігати, як провести експеримент і тому подібне, а також розвинете комунікативні здібності учнів та поповните лексичний запас.

Урізноманітнити уроки читання, використовуючи міжпредметні зв’зки з іноземної мови, можна за допомогою аудіозаписів, з метою порівняння того чи іншого матеріалу на українській та на англійській мовах. На основі почутого та прочитаного учням пропонується такий програмовий матеріал, як визначення теми і основної думки твору; знаходження у тексті опису природи тощо; визначення теми прислів’їв, віршів, прозових творів.; складання простого плану до невеликих текстів; переказ за планом; формулювання запитання і відповіді за змістом прочитаного; складання діалогу (5-6 речень) на основі прочитаного; аналіз тексту з метою знаходження певних ознак описуваних предметів, явищ, подій, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, визначення нового, узагальнення, доведення тощо; виділення головного в прочитаному, співвідношення головної думки з заголовком, прислів’ям, ілюстрацією; сенсорно естетичне сприймання художніх творів через аналіз зображення словом кольорів, форм, звуків природи; визначення настрою, загальної тональності твору; висловлювання про враження від прочитаного; пізнавальна наукова інформація; порівняння художнього і науково-художнього твору; самостійний добір книг за темою; читання дитячої періодики; колективне обговорення прочитаного; колективне та індивідуальне складання варіантів кінцівки літературної казки, творів-мініатюр, загадок, лічилок, заповнення пропусків у творах; інсценування прочитаного (додаток до листа МОН України від 17.08.2016 № 1/9-437).

В процесі вивчення правил українського правопису пропоную зінтегрувати правила англійської граматики. Адже одним із найголовніших завдань уроків українсько мови є формування в учнів умінь, що стосуються різних видів навчальної мовленнєвої діяльності, найголовнішим з яких є уміння висловлюватися в доступних для них типах мовлення, передбачених програмою. На даному уроці доречною буде і проведення фізкультхвилинки іноземною мовою.

Урок фізичної культури є одним із улюблених серед дітей молодшого шкільного віку, то чому б не провести дітям комплекс загально розвиваючих вправ та ігри англійською мовою. Даний урок буде цікавим, веселим, захоплюючим і навчальний матеріал учні засвоюють легко. Я переконана, що тільки поєднання розумової і фізичної діяльності принесуть плоди всебічного і гармонійного розвитку особистості.

Крім інтегрованих уроків можна підготувати та провести бінарний інтегрований урок (коли у межах двох уроків поспіль опрацьовується матеріал двох і більше навчальних предметів). Під час бінарного уроку учні одержують багатогранні знання про об’єкт вивчення, у них формується вміння переносити значення з однієї галузі в іншу, стимулюється аналітико-синтетична діяльність, формується уміння аналізувати і порівнювати складні процеси і явища. Ефективність бінарних уроків залежить від дотримання таких педагогічних умов: правильного виділення міжпредметних багатопланових об’єктів за допомогою аналізу навчальних програм; раціонально організованої спільної роботи вчителів із підготовки уроку, узгодженості дій учителя та учнів під час уроку. Бінарні уроки вимагають великої підготовки, як викладачів, так і учнів, тому їх неможливо проводити часто. Але в своїй роботі я планую приділити чільне місце таким урокам.

Обравши методичну тему «Інтегровані уроки у початковій школі як ефективна форма навчання молодших школярів», я можу зробити висновок, що уроки завжди будуть змістовними та цілеспрямованими. Адже дана методика вносить у звичайну структуру шкільної освіти новизну, оригінальність, сприяє формуванню цілісної картини світу, розгляду предмета із кількох сторін, дозволяє систематизувати знання, створюює сприятливі умови для реалізації діяльнісно-компетентнісного підходу навчання молодших школярів.

Підготовка та проведення інтегрованих уроків сприяють підвищенню зростання професійної майстерності вчителя. Так як вимагають високого професіоналізму та володіння методикою сучасних технологій навчально-виховного процесу. Як говорив Василь Сухомлинський: «Щоб відкрити перед учнями іскорку знань, учителю треба ввібрати море світла, ні на хвилю не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань людської мудрості».

 

 

 

 

 

 

Категорія: Матеріали для інтегрованих уроків | Додав: nevenkin_dima
Переглядів: 1247 | Завантажень: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar